Tein suunnitelman viikkoa aikaisemmin ja tarkoitukseni oli suorittaa 8.9.2013 asetelman ja kimpun näyttö sekä 9.10.2013 surulaitteen ja kortin tekstaamisen näyttö.

Suunnitelman tekeminen oli yllättävän helppoa. Tukena toimi koulun sivujen opiskelusuunnitelma sekä oma alalta oppimani tietopankki päässäni. Osasin nimittäin aika perusteellisesti selittää sidonnan töihin liittyvät toimenpiteet, käytännön toteutuminen taas olisi eri asia... Olen nimittäin mielestäni melko huono sidonnan töissä, lisäksi tajusin pian jo ensimmäisenä vuotena ettei aihe kiinnosta minua suuremmin. Koen että vahvuuteni ovat muualla. Tästä kielii jo aikaisempi työssäoppimiseni Pinsiön taimistolla sekä nyt hakemani paikka Plantagenissa.

Sidonnan näytöt olivat minulle siis hyvin stressaava ja hieman ahdistavakin tilanne. Näytöt suoritettiin luokassa, jossa työskentelivät useat luokkalaisemme samaan aikaan. Myös muut näytön tekijät työskentelivät samassa pöydässä kanssani.

Sidonnan näyttö

Sidonnan näyttö oli ehkä kaikkein eniten pelkäämäni näyttö. Meille näytön tekijöille työ oli sama: syys aiheinen kimppu Annan ravintolaan ja kimpusta piti löytyä kurpitsa. Hinta oli muistaakseni jotain 50e väliltä. Kurpitsan käyttö oli minulle aivan uutta ja se vaikeuttikin itse kimpun tekemistä, sillä se toi huomattavan painon. Paino vaikutti minulla kimpun hallintaan ja toisaalta sitä oli aika raskasta kannatella.

Lopulta sain kuitenkin kimpun tehtyä ja arvion sen. Lisäksi meidän tuli laskea kimppuun käytetyt materiaalit.

Asetelman näyttö

Asetelman tekoon minulla oli kaikkein vähiten kokemusta, kuitenkin olin paljon luottavaisemmin mielin asetelmaa tehdessä kuin kimpun. Luulen että se ettei minun tarvitse jatkuvasti kannatella työtä käsissäni, vaan saan työskennellä sienen kanssa oli syy tähän. Yllätyin iloisesti lopputuloksesta, vaikka minulla oli hieman vaikeuksia hinnan laskemisessa.Mutta kun näytöntekijät veivät työnsä ravintola Annaan, tajusin asetelmaani verratessa muiden töihin, että se oli aika iso ja haroittava. Tuolloin huomioin että olisin voinut tehdä asetelmasta paremman täyttämällä rakoja vihreällä, saaden siitä näin täydemmän näköisen.

Surulaitteen & kortin näyttö

Seuraavana päivänä aloin tekemään surulaitetta. Surulaitteen tekeminen oli minulle kaikkein tutunta ja turvallisinta. Melkein voisi sanoa että pidän surulaitteen tekemisestä, vaikken siinä erityisen taitava olekkaan. :) Mielestäni sain hyvin surulaitteen muotoonsa ja jotenkin sen tekeminen sujui paljon jouheammin kuin yleensä. Kaikista hankalinta minulle oli surulaitteen hinnan laskeminen, koska aluksi käsitin että hinnan tulisi olla 50e vaikka oikeasti sen tulikin olla 60e. :D Onneksi tajusin pian vrheeni, vaikka se kuluttikin minulta kallisarvoista aikaa.

Henkilökohtainen aiheeni surulaitteessa oli luonnonläheiselle mieshenkilölle. Työskentelyäni vaikeutti se ettei kukkia juurikaan enää ollut jäljellä, kun niitä vihdoin kerkesin keräilemään. Onneksi sain lainata kukkia muilta luokkalaisiltamme, vaikka mieleni ei kuitenkaa tehnyt "varastaa" heiltä liiaksi... Tämän vuoksi kukka valintani eivät olleet aivan niin luonnonläheisiä, kuin toisaalta olisin toivonut. Pidin kuitenkin kukista ja työskentely oli mukavaa. :)

Lopulta olin viimeisiä näytön tekijöitä ja aikamoisella kiireellä koitin "sutaista" tekstaus kortin. Eihän siitä mitään tullut ja jouduinkin uusimaan kortin perjantaille. Luojan kiitos sain kuitenkin tekstata kortin kotona. Ei tarvitse sitten käsitäristen vääntää luokkatilaisuudessa. Heh.

Päivän lopuksi oli minunkin henkilökohtainen arviointi, opettaja Hennan edessä. Tuolloin opettaja katsoi kaikkia kolmea työtäni ja arvioitsi ne. Aikalailla päädyimme samoihin ajatuksiin opettajan kanssa. Tein vielä uudemman kerran kimppuni, sillä hermostuksissani en ollut edes saanut kukkia spiraaliin. :,D Onneksi uusinta sujui kuitenkin mutkitta. :) Nyt sitten vain harjoittelemaan tekstausta!

Muilta osin sidonta on osaltani ohitse, sillä en valinnut valinnaisiini yhtään kyseistä aihetta.