Meille alkoi olla jo selvillä kuinka leikkoja käsitellään, esimerkiksi andrenflamingokukkaa ei saa laittaa kylmiöön säilöön, koska se kärsii siitä, kun taas suurimman osan kasveista saa. Jotkin kasvit, kuten ruusut pitivät kädenlämpöisestä vedestä, kun taas tulppaanit suosivat viileämpää vettä. Meille oli myös selvää että piikikkäät ruusut ja alhaalta asti monihaaraisissa kasveissa oli työläämpi siistiminen, kuin puhdas vartisissa kasveissa. Siistiminen tapahtui joko nyppimällä tai puukkoa apuna käyttäen.

Aloimme syventyä itse kimpun tekemiseen ja ensimmäiseksi meille kerrottiinkin spiraalin mallista, joka tulisi aina säilyttää kimppua tehdessä ja johon pyritään. Spiraalissa erilaiset kukat ja lehtivihreät kiertävät samansuuntaisesti luoden kauniin, tiiviin ja kestävän kimpun.  Kimpun tekemisen lisäksi harjoittelimme myös sen sitomista lujasti kiinni, niin että sidos pitää, vaikka asiakas kantaisi sitä väärinpäin.

Pirtakoulujessy%20063-normal.jpg

Kuvassa ensimmäisiä kimppujani

Syvennyimme myös värioppiin, eli siihen mitä erilaiset värit ja niiden yhdistelmät merkitsevät ihmisille ja millaisia tunteita ne meissä herättävät. Mietimme myös millaisiin tilaisuuksiin erilaiset värit sopivat. Tarkastelimme myös kukkien ilmettä ja mallia tarkemmin.

Pirtakoulujessy%20067-normal.jpg

Taustalla on sidontaluokkamme seinälle maalattu "väriympyrä"